Jsme víc než zvyklí vjet na palubu trajektů v našich nákladních autech a dodávkách, ale přemýšleli jste někdy nad tím, kde se tam ta loď vzala?
Stavba lodí je stará skoro jako lidstvo samo, i když v dnešní době se jedná o mnohem propracovanější systém než vyřezávání vorů ze dřeva a lan. Trajekty se obvykle staví v loděnicích a jsou téměř celé vyrobeny ze svařované oceli lodními staviteli - loďaři. Loďaři jsou odborníci v řemesle známém jako “námořní strojírenství”.
Stavba lodí za války
Moderní loďařský průmysl si prošel revolucí během 2. světové války, kdy byla poptávka po lodích tak velká, že stavební metody musely být úplně změněny. Před válkou Spojené státy například vyrobily pouze dvě nákladní lodě za patnáct let. Do roku 1942 se výrobní čas snížil z průměrných osmi měsíců na několik týdnů nebo dokonce dnů. Tato expanze byla výsledkem zavedení systému výrobních linek a použití prefabrikovaných, stavebnicových dílů, které byly sestaveny jinde a přivezeny na místo. To umožnilo relativně nekvalifikovaným pracovníkům stavět plavidla závratnou rychlostí a produktivita stavby vzrostla na tisíce lodí za rok.
Moderní stavební techniky
U moderní stavby lodí se používají podobné metody jako u systému masové výroby během 2. světové války a převážná část lodi je složená z předem vytvořených dílů, které se potom jednoduše vyzdvihnou na místo. Tomu se říká “bloková výroba”. Nové technologie také umožňují, aby byly tyto části vybaveny předem namontovanými prvky jako jsou potrubní a elektrické rozvody a další složky, a tím se minimalizovala obtížnost montáže při sváření celého trupu. Tato nová metoda stavby vzkvétá po celém světě a zpřístupňuje tento nezbytný způsob dopravy novým zemím a trhům.
Stavitelé lodí ve světě
Ačkoli velkostavby plavidel mají svůj původ na západě, někteří evropští stavitelé lodí začali v 60. letech jako první skládat a ztráceli zakázky ve prospěch zahraničních konkurentů v asijských zemích. Asie mohla nabídnout levnější řešení vyrobená v přísném časovém limitu. Mezi lety 2007-2011 se snížil počet zaměstnanců v tomto průmyslu z 150,000 na 115,000, a toto číslo každoročně klesá.
Stavba lodí byla vždy atraktivním průmyslem pro rozvíjející se národy. Japonsko ovládalo trh v 50. a 60. letech a poskytovalo nízkonákladová řešení, aby si znovu vybudovalo svou průmyslovou pověst. Jižní Korea se do průmyslu zapojila v 70. letech. Dnes lodnímu průmyslu dominuje Čína, která si se svými loděnicemi jako jsou Jinling a Yantai CIMC Raffles udržuje 35 % zadaných lodních smluv, včetně mnoha provozovatelů trajektů, kteří právě rozšiřují svá loďstva, jako jsou DFDS a Stena Line.Čína je v čele jakožto efektivní, nízkonákladový a vysoce produktivní stavitel lodí od té doby, kdy předběhla Jižní Koreu během finanční krize v letech 2008-2010.
Evropa má však stále úspěšný loďařský průmysl ve formě loděnice Flensburger, která nedávno postavila nové Irish Ferries W.B Yeats RoPax, a loděnice Cammel Laird, která v současné době pracuje na novém trajektu pro Red Funnel. Skotská loděnice Ferguson Marine také pracuje na novém trajektu MV Glen Sannox pro Caledonian MacBrayne.
Takže až příště uvidíte vyplouvat trajekt z Doveru nebo budete čekat na nalodění v liverpoolském přístavu, je možné, že ta loď byla svařená v Číně, Německu, Skotsku nebo Liverpoolu!