Druhá generace smart tachografů je v Evropské unii, Velké Británii, Švýcarsku a Norsku povinnou výbavou nově registrovaných nákladních vozidel s celkovou hmotností nad 3,5 tuny.
Smart tachografy jsou stručně řečeno technologicky vyspělou verzí digitálních tachografů.
Jsou vybaveny moderními lokátory GNSS, které umožňují dálkové čtení údajů silničními kontrolními orgány bez nutnosti zastavení vozidla.
Díky satelitním systémům nové tachografy automaticky shromažďují údaje o poloze vozidla, díky čemuž mohou kontroly efektivněji odhalovat přestupky.
Od srpna 2025 budou v mezinárodní dopravě používána pouze vozidla se smart tachografy ve druhé verzi (G2V2).
Výměna tachografů byla rozdělena do tří fází:
1. Od 21. srpna 2023 musí být ve všech nových vozidlech prvně registrovaných od tohoto data instalovány nové tachografy, tj. smart tachografy (G2V2) ve druhé verzi.
2. Do 31. prosince 2024 musí být v mezinárodní dopravě nahrazeny nejstarší tachografy, tj. analogové a digitální (G1).
3. Nejpozději do 19. srpna 2025 by měly být vyměněny všechny tachografy používané ve vozidlech v mezinárodní dopravě. Pokud tedy dopravce v roce 2023 zakoupil vozidlo se smart tachografem v první verzi, bude muset po dvou letech tento tachograf vyměnit.
Co je nového u smart tachografů?
Automatická registrace překročení hranic
Jednou z nejdůležitějších novinek bude automatická registrace překročení hranic v rámci Evropské unie s využitím polohy GNSS. Poloha vozidla bude uložena v paměti tachografu a bude rekonstruována silničními kontrolory.
Řidiči jistě ocení, že nemusí zastavovat kvůli kontrole, např. v přístavech, a efektivně tak nastoupit na trajekt. Díky novému zařízení bude kontrola prováděna na dálku.
Většina moderních tachografů bude mít možnost nastavení (Trajekt/Vlak). Pokud bude přejezd trajektu součástí vašeho denního odpočinku, po příjezdu do přístavu a odbavení přepněte tachograf do režimu odpočinku.
Před nástupem na trajekt vyberte možnost „trajekt“. Tím se zaznamená důvod přerušení odpočinku.
Při nástupu na trajekt se tachograf automaticky přepne do režimu jízdy, je třeba nezapomenout znovu nastavit režim odpočinku.
Navýšená kapacita
Navíc se zvýší kapacita paměti, což vám umožní kontrolovat delší dobu práce řidiče. Představeny budou také nové, kapacitnější karty ovladačů.
Lepší možnosti dálkového ovládání
Pomocí antén DSRC se u nových tachografů rozšíří možnosti dálkového ovládání, které bude mimo jiné zahrnovat maximální dobu jízdy. Přístroje budou mít také funkci zaznamenávání nakládky a vykládky (včetně lokalizace) a budou vybaveny rozhraním ITS, které bude prostřednictvím Bluetooth komunikovat s externími dopravními systémy.
V případě změn předpisů je navíc možné do softwaru tachografu nainstalovat aktualizace.
Co to znamená pro dopravce a přepravce?
Tyto změny sice mohou způsobit zmatek, neměly by však zatěžovat samotné dopravce. Hlavní výzva připadá na výrobce nákladních vozidel.
Jako dopravce nebo přepravce však nesmíte zapomenout na povinnou aktualizaci tachografu. Evropská komise uvádí, že přechodné tachografy, tj. tachografy instalované od srpna 2023 do dubna 2024, nebude nutné vyměňovat.
Nezapomeňte však, že je bude nutné do konce března 2026 aktualizovat v autorizovaném servisu.
Náš tým bedlivě sleduje nadcházející novinky a bude vás informovat o všech změnách v oboru.
Nezapomeňte se přihlásit k odběru našeho mailing listu, abyste dostávali nejnovější zprávy a aktualizace z oboru.