Pracovat jako řidič dodávky nebo kamionu býval poměrně stabilní způsob práce pro alespoň pět dní v týdnu - obyčejně dovoloval mít některé nebo i všechny víkendy volné. V dnešní době je ale doprava odvětvím, které musí fungovat bez přestání, sedm dní v týdnu a to znamená, že pracovní síla musí pokrýt tento požadavek na nonstop potřebu.
Žijeme v ekonomice, kde si lidé více a více zvykají na nakupování jakýchkoliv produktů v jakoukoliv denní dobu 24/7. A to nemusí nutně znamenat, že musí existovat kamenný obchod, kam si lidé zajdou a koupí si zboží z regálu. Lidé očekávají, že při nakupování online, obdrží doručení svého zboží v rozumné dodací době.
Tato iluze nonstop nakupování, vytvořená internetovými obchody, samozřejmě vedla k představě, že svět se stává menším a podpořila růst "neustále otevřené" ekonomiky. Jenže celý dodavatelský řetězec, který začíná produkcí nezpracovaných výrobků zaslaných do továren, přes výrobu a následnou distribuci do distribučních center kolem světa a končí u prodejců, je závislý na funkčním dopravním průmyslu.
"Skrytá" hnací kola prosperity
Řidič kamionu je tedy v dnešní době nedílnou součástí moderního způsobu života. V podstatě stojí přímo v centru základních potřeb společnosti, aby si mohla nakupovat kdekoliv a kdykoliv chce. Konec konců, nakupování bývala výhradně záležitost denní doby a jen několik někteří z nás měli tu smůlu, že museli vyrazit do obchodu v pozdní otvírací dobu, která se obvykle konala jedenkrát týdně.
V dnešní době ovšem musíme čas nakupování přizpůsobit velkému množství činností v průběhu dne, obzvlášť v situacích, kdy oba rodiče pracují na plný úvazek a k tomu ještě vychovávají děti. To znamená, že denní doba, která byla dříve považována za jádro pro nakupování je odsouvána na jiné termíny.
Jako důsledek jsme nejdříve viděli hlavní maloobchodní řetězce prodlužovat prodejní dobu v jejich největších obchodech, takže lidé mohli nakupovat alespoň ve večerních hodinách nebo v neděli. Tohle také znamenalo, že zákulisní operace museli začít fungovat mimo běžnou pracovní dobu a doručování zboží muselo být posunuto i mimo pracovní týden.
S příchodem internetu se nakupování opravdu stalo nonstop aktivitou. A zatímco jen malý počet obchodníků si může dovolit režijní náklady spojené s udržením služeb čtyřiadvacet hodin denně, nová úroveň poptávky zákazníků očekává zvýšení provozních hodin stále narůstá.
Nárůst produktivity je omezený
V jádru poptávky po extra pracovnících v dopravním průmyslu leží jednoduchý, zýkladní fakt. Zatímco ve většině odvětví pomáhají technologie, stroje a pokrok v lidském poznání zvýšit produktivitu práce v daném čase, v dopravním průmyslu toto neplatí.
Nákladní auta, lodě, letadla, vlaky a dodávky mohou být vylepšovány pouze do určitého bodu a jakmile dosáhnou svého maxima, co se efektivnosti týče, jedinou variantou je nasadit do provozu větší počet dopravních prostředků.
Tyto kamiony, dodávky, vlaky, atd. samozřejmě musí někdo řídit a tím vzniká potřeba pracovníků.