Tachografy si prošly velkým vývojem z tradičních analogových, voskem pokrytých papírových disků. Současné digitální tachografy se skládají z elektronického úložného zařízení a digitální řidičské karty, které ukládají příslušnou rychlost, vzdálenost a činnost řidiče. Další verze tachografu, známá jako “chytrý” tachograf, bude mít nové prvky pro vylepšené zaznamenávání řidičské aktivity.
V nedávné době jsme psali o tom, jak je důležité, aby byly současné digitální tachografy správně nastaveny na trajektech. Nové chytré tachografy však budou používat satelitní lokalizaci GNSS (Globální navigační satelitní systém), technologii krátkodosahové komunikace a telematické systémy pro lepší silniční dozor, chytřejší parkování a umožnění dálkového přístupu operátorům k příslušným datům.
Současné digitální tachografy zaznamenávají manuálně vložený kód země. Tachografy nové generace budou ale automaticky zaznamenávat přesnou polohu ve třech bodech (výchozí poloha, každé tři hodiny a cílová poloha), což umožní dohlížejícím policistům u silnic snadno určit, zda jsou údaje z tachografu správné, aniž by museli zastavit projíždějící vozidlo.
Tachografická zařízení čtvrté generace budou také moci sdílet údaje s ostatními na celoplošných telematických systémech, takže všechny informace budou přístupné na jednom místě v reálném čase.
Podle Dodatku 1C nařízení EU budou u všech nových nákladních vozů od června 2019 chytré tachografy standardně vyžadovány. Odhaduje se však, že stávající vozy budou mít až do roku 2024 na to, aby zajistili, že je jejich vozidlo dovybaveno chytrým zařízením.
Objevují se také náznaky, že komerční dodávky se možná také budou muset řídit tachografy a dodržovat stanovené hodiny pro řidiče v blízké budoucnosi. Od provozovatelů dodávek se budou také požadovat dodatečné licence. Je pravděpodobné, že komerční dodávky do 2,4 tun a operující vnitrostátně nebudou tomuto novému pravidlu podléhat a že se bude vztahovat pouze na vozidla pro cizí potřeby přesahující 2,4 tun.
Co si myslíte o chytrých tachografech? Budou pro vaši nákladní dopravu pomocí, nebo překážkou? Pokud jste provozovatelé komerčních dodávek, jsou nové předpisy o tachografech a hodinách pro řidiče dobrou zprávou pro vaši firmu?