Podrobnosti o tom jak Británie mimo EU bude vypadat jsou ještě měsíce, dost možná i 2 roky daleko! Na co se ale můžeme podívat je krajina jakou je Norsko a uvidíme jak dohoda může vypadat a jaký vliv to bude mít na dopravce a kurýry dodávající zboží.
Přístup do EEA (Evropský hospodářský prostor)
Hlavním bodem vyjednávání, který bude mít dopad na odvětví dopravy bude přístup do Evropského hospodářského prostoru. Přístup k němu poskytuje Norsku volný pohyb zboží a služeb. To sice poskytuje příležitosti vývozcem z Norska prodávat, no v hodně případech to znamená zdlouhavý proces dokumentace, včetně proclení. Samozřejmě tato dokumentace něco stojí, ale obvykle to hradí odběratel (příjemce zboží), nebo odesílatele (osoby odesílající zboží), a nikoli dopravce nebo kurýrní přepravující zboží. Kritickým základním kamenem jakékoli dohody mezi UK a EU bude volný pohyb zboží a služeb se zachováním minimální potřební dokumentace.
Rychlost tranzitu přes Calais - Dover
Jednou z důležitých otázek vycházejících z Brexit bude to, jak se francouzská vláda postaví ke hraniční kontrole v Calais. Oblast mezi Dover v Britanii a Calais ve Francii, kde působí Eurotunnel, P & O Ferries a DFDS tvoří asi 70% veškerého dovozu a vývozu do a ze Spojeného království. V současné době mají vláda Spojeného království a francouzská vláda dohodu, kde každé vozidlo vstupujíci do UK musí přejít britskou kontrolou ještě v Calais. Většina ostatních celných odbavení se koná na místě vstupu do krajiny.
Francouzští politici hovořili o tom, že Brexit tuto dohodu může ukončit. Služby Eurotunnelu, DFDS a P & O, působíci v Doverské užině se velmi spoléhají na rychlost procesů v Folkestone a Dover v Britanii a taky Calais a Dunkerque ve Francii. Orgány Spojeného království budou nepochybně hodně těžko pracovat na udržení celního odbavení v Calais.
Evropský průkaz zdravotního pojištění (EHIC) při cestování v Evropě
Samozřejmě háček bude v detajlu dohody mezi spojeným královstvím a EU, ale současná dohoda, kterou má Norsko s EU umožňuje občanům Norska získat přístup k zdravotní péči. Když tohle britská vláda do dohody nezařadí, znamenalo by to, že dopravci a kurýři z UK by mohli cestovat jenom na základě cestovního pojištění.
Kurýři a dopravci zaměstnávají řidiče z krajin EU
Evropská unie umožňuje volný pohyb pracovních sil v celé Evropě. Mnoho britských podniků již zaměstnává řidiče, kteří jsou evropští obyvatelé, nikoli z Velké Británie. Vzhledem k tomu, že se v UK nedostatek HGV/LGV řidičů zvyšuje je tohle kritický zdroj řidičů. Podle Asociace pro nákladní silniční přepravu se průmysl nákladní dopravy stal příliš závislý na řidičích z východní Evropy. Není jasné, zda nová dohoda UK-EU bude zahrnovat volný pohyb pracovních sil. Dohoda mezi Evropskou unii a Norskem umožňuje volný pohyb pracovních sil, nicméně některé y klíčových podmínek kampaně "odchodu" zahrnují větší kontrolu migrace. Zádrhel bude v detailech.
Telefonní poplatky za roaming v rámci EU
Před oznámením Brexitu tlačila Evropská unie na poskytovatele telefonních služeb, aby zrušili poplatky za roaming v roce 2017.
Co se stane teď? Ve skutečnosti nikdo neví, jestli bude dohoda UK / EU Spojenému království umožňovat (nebo ne) těžit z některých Evropskou unii dohodnutých obchodů. Ve skutečnosti je Velká Británie stále v Evropské unii a dokud je tomu tak, stále můžou využívat výhod, včetně snížených poplatků za roaming.
Máte-li jakékoli dotazy týkající se vlivu Brexitu na dopravce a kurýry, napište nám e-mail.