V úterý Theresa Mayová odhalila ve svém projevu o Brexitu pár klíčových detailů, které můžou ovlivnit nákladní dopravu ve Velké Británii po opuštění EU.
Odchod z jednotného trhu
Jednotný trh je navržen tak, aby bylo pro národy Evropské unie jednodušší mezi sebou obchodovat. Umožňuje to volný pohyb zboží, služeb a pracovních sil po EU bez jakéhokoliv cla. V současné době je Británie řádným členem jednotného trhu a její podniky – včetně dopravců a provozovatelů trajektů – mají z tohoto vztahu prospěch.
Theresa May potvrdila, že Spojené království nemůže zůstat členem jednotného trhu, jakmile opustí EU. Bude muset být uzavřena nová dohoda o volném obchodu s cílem zajistit trvalý přístup k jednotnému trhu. Asociace nákladní dopravy se vyjádřila, že se těší z příslibu Theresy Mayové o " bezcelním a bezproblémovém trhu " s Evropskou unií a případných dohodách s dalšími zeměmi. Musí se však přezkoumat, kde může dojít k problémovým bodům v mezinárodním trhu a spolupracovat s vládou na vyjednaní nejlepších možných podmínek pro Britské podniky.
Jak jsme již zmínili v předchozím článku o Brexitu, je moc důležité, aby se nadále efektivně jednalo s Evropskýmitrajektovými provozovateli mimo jednotný trh.
Celní unie
Vysoko na seznamu priorit pro nákladní společnosti je zabezpečení toho, že celní poplatky nebudou uloženy za zboží ani jedné z krajin. V současné době je Británie členem Celní unie EU.
Británie sice opustí Evropskou celní unii, ale bude vyjednávat o nové dohodě s Evropskou unii. To je pro dopravné společnosti moc důležité, protože možné zavedení cla může mít katastrofální následky.
V plánu je buď zjednat zcela novou celní dohodu, stát se přidruženým členem existující celní unie, nebo zůstat součástí některých jejich prvků.
Migrace v EU
Vláda uvedla, že dojde k omezení migrace z Evropské unie. Ačkoli žádný model pro kontrolu množství lidi, kteří přicházejí do Británie z Evropy nebyl potvrzen, je několik možností.
Z pohledu občana EU pracujícího na pozici řidiče je důležité, aby tihle klíčoví pracovníci mohli zůstat v sektorech přepravy a logistiky pro prosperitu britské ekonomiky. Asociace nákladní dopravy uvedla, že budou po vládě chtít ujištění, že uzná a vyjde vstříc potřebám těchto sektorů.
Přijetím článku 50, který formálně oznamuje záměr Británie o odstoupení z Evropské unie, má být zveřejněn na konci března. Budeme mít i další novinky o Brexitu, protože k nim dojde.